تفاوت شارژر سریع با معمولی ؛ کدامیک از آن ها بهتر است؟

fast charge vs normal charge / تفاوت شارژر سریع با معمولی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تفاوت شارژر سریع با معمولی در چیست؟ از شارژ سریع استفاده کنیم یا معمولی؟ هر کدام از آن‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

بیشتر گوشی‌های هوشمندی که این روزها در بازار موجود هستند از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، در حالی که تا همین 5 سال پیش گوشی‌های معدودی با قابلیت شارژ سریع در بازار موجود بودند. کوالکام اولین شرکتی بود که این مفهوم را ابداع و نام آن را Quick Charge یا شارژ سریع گذاشت. تا آن زمان همه کاربران از شارژ معمولی برای شارژ باتری گوشی‌های خود استفاده می‌کردند و هیچکس نمی‌دانست شارژ سریع چیست.

در ویدیوی زیر می‌توانید با برخی از «مشکلات فناوری شارژ سریع» آشنا شوید.

در حالی که امروزه شارژ معمولی به دلیل سرعت بسیار کمتر، تقریبا به طور کل منسوخ شده است و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا تفاوت شارژ سریع با معمولی فقط به سرعت شارژ باتری محدود می‌شود؟ فرق شارژر فست شارژ با معمولی در چیست؟ مزایای Fast Charge چیست و این فناوری تا چه میزان بر عملکرد باتری تاثیر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

تفاوت شارژر سریع با معمولی

هر گوشی برای شارژ باتری خود نیاز به دریافت ولتاژ به خصوصی از شارژر دارد. یک شارژر معمولی میزان ولتاژ ثابتی را به باتری گوشی شما می‌رساند و به این ترتیب باتری با سرعت عادی شارژ می‌شود. این همان شارژ معمولی یا آهسته است که تا چند سال گذشته تمام گوشی‌ها از آن استفاده می‌کردند. اما فرق شارژ سریع با معمولی در این است که در تکنولوژی شارژ سریع شارژر میزان ولتاژ بیشتری نسبت به حالت عادی به گوشی می‌رساند تا شدت جریان بالاتر رفته و در نتیجه باتری گوشی شما با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی شارژ خواهد شود. به این فناوری، تکنولوژی فست شارژ یا توربو شارژ نیز گفته می‌شود.

fast charge vs normal charge / تفاوت فست شارژ و کوئیک شارژ

نکته قابل توجه این است که تکنولوژی شارژ سریع گوشی شما را تنها تا حد معینی با سرعت بالاتر شارژ می‌کند. اگر شما گوشی را با باتری 0 درصد به شارژ بزنید باتری بسته به مدل گوشی تنها تا 50 یا 80 درصد شارژ خواهد شد. زمانی که چرخه شارژ به حد معینی برسد میزان ولتاژی که از شارژر به گوشی می‌رسد کاهش پیدا کرده و مابقی ظرفیت باتری با سرعت معمولی شارژ می‌شود. برای مثال باتری گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو مکس تنها ظرف 30 دقیقه از 0 به 50 درصد می‌رسد، اما شارژ 50 درصد باقی مانده 1 یا 1.5 ساعت طول می‌کشد. تفاوت شارژر سریع با معمولی در شارژ سریع‌تر باتری تنها تا ظرفیت معینی قابل احساس است.

شاید این موضوع برایتان عجیب به نظر برسد، ولی در حقیقت امکان شارژ تمام ظرفیت باتری به صورت شارژ سریع وجود ندارد؛ چرا که در این صورت باید هر یک سال یک بار یا کمتر باتری را تعویض می‌کردید. با کاهش سرعت شارژ علاوه بر اینکه به باتری آسیب وارد نمی‌شود عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

شارژر دیواری اورجینال شیائومی مدل MDY-11-EP

شارژر دیواری اورجینال شیائومی مدل MDY-11-EPXiaomi MDY-11-EP Original Wall Charger

تعداد درگاه خروجی1 عدد
نوع درگاه خروجیUSB

آیا تکنولوژی فست شارژ در هر گوشی قابل استفاده است؟

برای استفاده از این قابلیت در وهله اول گوشی شما باید از آن پشتیبانی کند. سپس نیاز به یک شارژر مخصوص دارید و در آخر هم باید از کابل به خصوصی استفاده کنید. فرق کابل فست شارژ با معمولی در توانایی آن‌ها در انتقال جریان است. اگر از یک شارژر فست شارژ استفاده کنید ولی کابل شما نتواند جریان اضافی را به گوشی برساند، باتری گوشی شما با همان سرعت معمولی شارژ خواهد شد. این موضوع در قبال شارژر و خود گوشی نیز صادق است. اگر یکی از این 3 از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی نکنند، باتری با سرعت آهسته و معمولی شارژ خواهد شد.

آیا تکنولوژی شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟

به طور کلی بله، اما این فرایند سرعت بسیار کمی دارد و تنها پس از گذشت مدت طولانی متوجه آن خواهید شد. فرق فست شارژ با معمولی علاوه بر سرعت در میزان گرمای تولیدی هنگام شارژ نیز به چشم می‌آید. فناوری شارژ سریع نسبت به شارژ معمولی گرمای بیشتری تولید می‌کند و گرما نیز دشمن اصلی باتری است و در طول زمان علاوه بر عمر باتری، از ظرفیت آن می‌کاهد.

fast charge vs normal charge / تفاوت کابل شارژ سریع و معمولی

این روزها شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند، مکانیزم‌های مختلفی را برای محافظت از باتری هنگام شارژ طراحی کردند. مثلا با بالا رفتن دمای گوشی از حد معینی، گوشی با ارسال یک سیگنال به خصوص شارژر را مطلع می‌کند و شارژر نیز شدت جریان را کاهش می‌دهد. البته با وجود این مکانیزم‌ها بالاخره هنگام استفاده از شارژ سریع گرما تولید خواهد شد و باتری نیز تا حدودی آسیب خواهد دید.

مزایا و معایب شارژ سریع

فناوری شارژ سریع به طور کلی دارای چندین مزایا و معایب است:

مزایا

صرفه جویی در وقت با بالاتر رفتن سرعت شارژ باتری: زمان منتظر هیچکس نمی‌ماند. با کمک قابلیت شارژ سریع می‌توانید به میزان قابل توجهی در وقت خود صرفه جویی کرده و ساعات اضافی را به اهداف مهم زندگی اختصاص دهید. گوشی‌هایی که این روزها وارد بازار می‌شوند ظرفیت باتری بسیار بزرگی دارند و اگر قرار بود همچنان از شارژ معمولی برای شارژ آن‌ها استفاده کنیم، باید نزدیک به 3 تا 5 ساعت منتظر شارژ شدن باتری می‌ماندیم. در حالی که با کویک شارژ این کار طی مدت کمتر از 3 ساعت انجام می‌شود.

بهبود مشخصات فنی گوشی: گوشی‌های هوشمندی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند دارای قطعات سخت افزاری به روز تر و قدرتمندتری هستند که می‌توانند به صورت هوشمند و با بالا رفتن دمای گوشی شدت جریان را کاهش دهند. به این ترتیب هم از باد کردن باتری و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌شود و هم سایر قطعات گوشی آسیب نمی‌بینند.

افزایش مدت زمان استفاده از گوشی: اگر بتوانید باتری گوشی را با سرعت بیشتری شارژ کنید طبیعتا مدت زمان بیشتری هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

fast charge vs normal charge / تفاوت شارژ سریع با معمولی

معایب

باتری گوشی به آهستگی از بین می‌رود: همانطور که گفتیم در هنگام استفاده از شارژ سریع، حرارت قابل توجهی تولید می‌شود که می‌تواند به باتری آسیب وارد کند. این حرارت در طول زمان عمر باتری را کمتر می‌کند. همچنین ظرفیت باتری نیز کمتر می‌شود؛ زیرا باتری‌های لیتیوم یونی دارای چرخه شارژ محدودی هستند و با هر بار شارژ یکی از این چرخه‌ها از بین می‌رود. به همین دلیل اگر مدام شارژ گوشی خالی شود و سپس دوباره شارژ شود، ظرفیت باتری کمتر و کمتر خواهد شد.

نیاز به شارژرهای مخصوص: گوشی‌های هوشمندی که از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند برای استفاده از این فناوری به شارژرهای مخصوصی نیاز دارند. اگر شارژر خود را گم کنید یا اگر به آن آسیب وارد شود باید یک شارژر جدید خریداری کنید که این روزها قیمت کمی هم ندارد.

شارژر دیواری اورجینال سامسونگ گلکسی J5

شارژر دیواری اورجینال سامسونگ گلکسی J5Samsung Galaxy J5 Original Wall Charger

تعداد درگاه خروجی1 عدد
نوع درگاه خروجیUSB

مزایا و معایب شارژ معمولی

شارژ معمولی با این که این روزها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد کاملا بدردنخور نیست و علاوه بر معایب، مزایایی هم دارد.

مزایا

عمر باتری بیشتر: برخلاف شارژ سریع، در شارژ معمولی باتری شدت جریان مناسب و ثابتی را دریافت می‌کند که منجر به تولید حرارت اضافی نمی‌شود. به همین دلیل عمر باتری به دلیل گرما کمتر نمی‌شود.

عدم استفاده زیاد از حد از گوشی: اگر گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نکند، کاربر می‌داند که شارژ دستگاهش مدت زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید و در نتیجه زیاد از حد از آن استفاده نخواهد کرد. به همین ترتیب باتری مدام در حال شارژ شدن نیست و می‌تواند چرخه‌های شارژ بیشتری را حفظ کند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
چگونه سلامت باتری اندروید یا آیفون را بررسی کنیم؟
تیم پلازا23 شهریور 1401 20:30
thumbnail
بهترین گوشی های 2020 از نظر باتری و ماندگاری شارژ باطری ...
تیم پلازا15 آذر 1399 23:00

معایب

شارژ باتری زمان زیادی طول خواهد کشید: با شارژ معمولی باید مدت زمان بیشتری منتظر شارژ باتری خود باشید. این موضوع سبب می‌شود نتوانید به سایر کارهای مهمی که در طول روز دارید برسید.

امکان استفاده مداوم از گوشی وجود ندارد: اگر گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نکند کاربران نمی‌توانند برای انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه روی آن حساب باز کنند؛ چرا که باتری به سرعت خالی می‌شود و شارژ آن هم مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.

تفاوت فست شارژ و کوئیک شارژ و توربو شارژ

هر سه این عبارات در واقع یکی هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. همانطور که پیشتر گفتیم کوالکام اولین شرکتی بود که مفهوم شارژ سریع را معرفی کرد. این کمپانی سپس حق مالکیت و استفاده از عبارت Quick Charge را به نام خود ثبت کرد و به این ترتیب سایر شرکت‌ها مجبور شدند اسامی جدیدتری برای فناوری شارژ سریع خود پیدا کنند.

fast charge vs normal charge / فرق شارژ سریع با معمولی

برای مثال شرکت BBK Electronics که صاحب امتیاز برندهایی مثل اوپو، وان پلاس، ریلمی و ویوو است برای اشاره به فناوری شارژ سریع گوشی‌های خود از عبارت Dash Charge یا Warp Charge استفاده می‌کند. به همین ترتیب اسامی که سایر برندها نیز استفاده می‌کنند همه یک معنی دارند و تنها به دلایل قانونی یا بازاریابی با یکدیگر متفاوت هستند.

شارژر دیواری اورجینال سامسونگ گلکسی S4

شارژر دیواری اورجینال سامسونگ گلکسی S4Samsung Galaxy S4 Original Wall Charger

تعداد درگاه خروجی1 عدد
نوع درگاه خروجیUSB

تفاوت فست شارژ با شارژر معمولی ؛ از کدام استفاده کنیم؟

عمده تفاوت کابل شارژ سریع و معمولی و به همین ترتیب مهمترین تفاوت شارژر سریع با معمولی در سرعت بالاتر شارژ باتری است. این سرعت بالاتر نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. با استفاده از Fast Charge شما می‌توانید در کمتر از 40 دقیقه باتری گوشی را به 80 درصد برسانید گرچه طی این فرایند باتری تحلیل خواهد رفت، ولی این اتفاق طی مدت زمان طولانی رخ می‌دهد و اکثر کاربران متوجه آن نمی‌شوند.

به طور کلی شاید تنها زمانی که شارژ معمولی کارآیی بهتری داشته باشد زمانی است که قصد داشته باشید از یک گوشی برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. زیرا گوشی‌های امروزی اکثرا باتری‌های غیرقابل جداسازی دارند و تعویض آن‌ها دردسرهای خودش را دارد. به همین دلیل اگر برنامه‌ای برای خرید گوشی جدید ندارید بهتر است در تنظیمات گوشی گزینه شارژ سریع را غیرفعال کنید تا باتری عمر طولانی‌تری داشته باشد. البته باید زمان بیشتری برای شارژ آن منتظر بمانید.

شارژر دیواری اورجینال سامسونگ گلکسی Note 3

شارژر دیواری اورجینال سامسونگ گلکسی Note 3Samsung Galaxy Note 3 Original Wall Charger

تعداد درگاه خروجی1 عدد
نوع درگاه خروجی USB 2.0

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
Rahim R7
.
04 فروردین 1400، 16:24
پاسخ
0
0
سلام خسته نباشید،ببخشید موبایلی که فست شارژ 40 واتی پشتیبانی میکنه،میتوان برای شارژ از یه شارژر 10 واتی هر برند معتبری استفاده کرد چون من علاقه ای به شارژ سریع ندارم ممنون میشم جوابمو بدید
avatar
مهدی فتح اله زاده
.
05 فروردین 1400، 14:11
پاسخ
0
1
@Rahim R7
سلام بله میتونید از شارژر 10 واتی استفاده کنید اما دقت داشته باشید که جریان اسمی شارژر ها با جریان واقعی متفاوت هستند وقتی گوشی تون فست شارژ 40 وات رو ساپورت میکنه بهتر اینه که از شارژر خودش استفاده کنید تا ی شارژر متفرقه دیگر ضمنا شارژ سریع یا فست شارژ بودن مزیت خیلی خوبی هست و معمولا در گوشی های فست شارژ کند شارژ شدن به آی سی شارژ فشار میاره و حتی ممکنه باعث سوختن هم بشه مثلا ماشین شما میتونه تخته گاز بره، شما دنده سه میذاری که تند بری ولی پات همزمان روی ترمز هستش و نمیذاری تند بره. به موتور فشار میاد اینم همینظوره
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402